مقاله ای درمورد: رجستری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان fafa و آدرس fafasal.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 100
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 45
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 70
:: بازدید ماه : 1549
:: بازدید سال : 6255
:: بازدید کلی : 88997

RSS

Powered By
loxblog.Com

fafa

مقاله ای درمورد: رجستری
چهار شنبه 11 دی 1392 ساعت 11:5 | بازدید : 662 | نوشته ‌شده به دست fafa | ( نظرات )

فهرست:

مقدمه ای در مورد رجیستری :

تاریخچه:

هدف رجيستري:

اما فایل‌های INI دارای سه مشکل عمده بودند:

:Regestry Editor

 کاربردهای رجیستری:

ساختار رجیستری:

انواع داده‌های رجیستری:

نحوی‌استفاده از رجیستری:

چه زماني بايد رجيستري را ويرايش نمود:

روش هاي ديگري براي ويرايش رجيستري :

رجیستری در عمل:

 مقدار دهی به مقـادیر:

چگونه ریجستری های غیر فعال رو فعال كنیم:

) :Import , Export انتقال دادن تنظیمات رجیستری(

گرفتن نسخه پشتیبان از رجیستری:

نحوه ی ساختن یك كلید در زیر كلید های دیگر:

فهرست کلیدهای ریشه در رجیستری و محتوای آنها:

معمولا محتوای رجیستری در موارد زیر تغییر می‌کند:

کنترل مديريت امنيت رجيستري:

چندین ترفند امنیتی ویژه کامپیوتر:

ترفند تغییر شماره سرویس پک ویندوز با استفاده از رجیستری:

ساده ترين راهكارهاي محدود كردن دسترسي به رجيستري :

ترفند حذف یا تغییرنام پوشه های ویژه ویندوز با استفاده از رجستری:

 منابع:

 

مقدمه ای در مورد رجیستری :

 

رجیستری بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده‌ای است با ساختار درختواره که برای ذخیره تنتظیمات و خصوصیات نسخه های 32 بیتی ویندوز شامل ویندوز های 95 , 98 , me , 2000 , NT و XP استفاده میشود . رجیستری شامل اطلاعات و تنظیمات مربوط به سخت افزار , نرم افزار , کاربران و ظاهر کامپیوتر شماست . هر وقت که شما تغییری در کنترل پنل تان می دهید یا نرم افزاری نصب می کنید و یا قسمت مربوط به فایل های سیستمی رادستکاری می کنید , این تغییرات در قسمت رجیستری ثبت و ذخیره می شود . فایل هایی که قسمت رجیستری را تشکیل می دهندبسته به نوع ویندوز متفاوتند . در ویندوز 95 و 98 دو فایل مخفی در دایرکتوری ویندوز وجود دارند که USER.DAT و SYSTEM.DATنامیده می شود . در ویندوز me علاوه بر این دو فایل , فایل دیگری نیز بنام CLASSES.DATوجود دارد . اما در ویندوز 2000 و XP فایلهای مربوط به رجیستری بطور جداگانه در دایرکتوری %SystemRoot%System32Configقرار دارند . این فایل ها بطور مستقیم قابل ویرایش نیستند . به این معنی که شما نمی توانید مثلا در ویندوز 98 فایل USER.DAT را باز کنید و آنرا تغییر بدهید بلکه شما باید برای انجام تغییرات از ابزاری مانند Registry Editor استفاده کنید .این ابزار در خود ویندوز وجود دارد و هنگام نصب ویندوز نصب می شود.

رِجیستری (به انگلیسی: Registry) را می‌توان دفترخانه یا محضر ویندوز تصور کرد؛ جایی که تنظیمات نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای سیستم، در آن به ثبت می‌رسند.

  در پنجمین ویراست از کتاب «فرهنگ‌ رایانه‌ای مایکروسافت» دربارهٔ رجیستری چنین آمده است:


x9،CE ،NT یک پایگاه داده‌ متمرکز با ساختارِ سلسله مراتبی که در ویندوزهای 2000 به کار رفته و از آن برای نگهداری اطلاعات لازم جهت پیکربندی سیستم برای یک یا چند کاربر، برنامه‌های کاربردی و تجهیزات سخت‌افزاری استفاده می‌شود.


رجیستری، حاوی اطلاعاتی است که ویندوز در حین عمل، به طور پیوسته و مکرر به آنها رجوع می‌کند؛ از قبیل [تنظیمات مربوط به] پرونده‌های هر کاربر، برنامه‌های کاربردی نصب شده بر روی رایانه، انواع مستنداتی که [هر کاربر] می‌تواند ایجاد کند، خصلت‌های صفحه‌ای پوشه‌ها، آیکون‌های برنامه‌ها، سخت‌افزارهای موجود در سیستم، درگاه‌های مورد استفاده و... .


رجیستری، جایگزینی است برای فایلهای مبتنی بر متن با پسوند INI در ویندوز x.‏3‏ و همچنین فایلهای پیکربندی MS-DOS، مثل autoexec.bat و config.sys. در ضمن، داده‌های رجیستری در فایلهای دودویی ذخیره می‌شوند.

 

 

 

تاریخچه:

 

 

در نسخه‌های 16 بیتی ویندوز (مثل ویندوز x.‏3‏) از چندین فایلِ متنی با پسوند INI برای نگهداری تنظیماتِ سیستم‌عامل و برنامه‌ها استفاده می‌شد؛ مثلا تنظیمات کلیِ سیستم‌عامل و تجهیزات سخت‌افزاری در فایل system.ini و تنظیمات برنامه‌های کاربردی و میزکار در فایل win.ini ذخیره می‌شدند. با نصب هر برنامهٔ جدید نیز، مدخلی برای آن در فایلهای INI ایجاد می‌شد. گاهی هم پس از نصب یک برنامه‌ (مثل Excel)، فایلهای INI مخصوصِ آن برنامه ساخته می‌شد (مثلا Excel.ini).


هدف رجيستري:

رجيستري جانشين فايل هاي INI است. فايل هايي كه معايب و محدوديت‌هايي را داشتند و براي استفاده خيلي مناسب نبودند. ويندوز NT.3.5 اولين سيستم عامل از خانواده ويندوز بود كه يك رجيستري شبيه به رجيستري امروزي داشت (در آن زمان رجيستري چهار كليد ريشه داشت: HKEY-LOCAL-MACHINE ، HKEY-CURRENT-USER ، HKEY-CLASSES-ROOT و HKEY-USER ). اين جزء جديد سيستم عامل، با فراهم آوردن منابع دروني اطلاعات پيكربندي، قابليت مديريت محيطي سيستم را كارآمدتر مي كرد. اجزاء سيستم ويندوز XP/2000 كه از رجيستري استفاده مي كنند،

 

 


اما فایل‌های INI دارای سه مشکل عمده بودند:


1_ پراکنده‌شدن تنظیمات سیستم در فایلهای متعدد
2_ محدودیت در حجم هر فایل (حداکثر 64 کیلوبایت)
3_ راحتی ویرایش فایلها با ویرایشگرهای متن (افزایش احتمال بروز اشتباه)

اکنون، در ویندوزهای 32 و 64 بیتی، تمام داده‌های موجود در فایلهای پیکربندیِ سیستم، از جمله system.ini، win.ini و control.ini، به همراه اکثر تنظیمات دیگر، در مجموعه‌ای منسجم از فایلهای باینری - تحت نام رجیستری - نگهداری می‌شوند.

 

Regestry Editor

 

یك پایگاه داده با ساختار درخت واره ای است كه از آن برای ذخیره و بازیابی تنظیمات پیكر بندی های موجود در ویندوز 32 بیتی استفاده می شود . نكته ای كه باید بدان توجه كنید این است كه قبل از هر تغییری در رجیستری ویندوز ، حتماً از آن نسخه پشتیبان تهیه كنید . همچنین در كلیدها مقادیر عنوان شده در صورتی كه كلید یا مقدار مذكور وجود نداشت ، آن را بسازید .

ضمناً تمام مقادیر ذكر شده برای فعال یا غیر فعال كردن گزینه ها ، به صورت متغیر های دو حالته است كه می توانند مقدار صفر یا یك را داشته باشند برای فعال یا غیر فعال كردنشان باید به آنها مقادیر صفر یا یك را متناسب با كلید بدهید . یعنی اگر گزینه ای با دادن مقدار یك غیر فعال می شود ، برای فعال كردن مجدد آن به آن مقدار صفر را بدهید .

 

 

 

 

کاربردهای رجیستری:


1-تغییرات دلخواه در قسمتهای مختلف ویندوز (که در حالت عادی قابل تغییر نیستند)

2-بالا بردن سرعت ویندوز

3-بهینه سازی ارتباطات سخت افزاری

4-بالا بردن امنیت ویندوز

5-و حتی بیشترین کاربرد رو در هک و ... دارد

 

ساختار رجیستری:

 

رجیستری دارای یک ساختار مرتبه‌ای (hierachal) می‌باشد ؛هر چند که ساختمان آن پیچیده به نظر می‌آید،اما همانند ساختار پوشه‌های روی هارد دیسک شما می‌باشد.شکل ظاهری Registry Editor ، مشابه Windows Explorer بوده و در آن ، ساختمان رجیستری به صورت یک ساختار درختی نمایش داده می‌شود. در ساختار رجیستری ،هر شاخه اصلی (که با آکن پوشه ویندوز نمایش داده شده است و کلمه اول آن HKEY می‌باشد) یکHive نامیده می‌شود. Hiveها شامل Key ها هستند .هر Key(کلید) خود میتواند شامل زیر کلیدهای دیگر باشد.کلید ممکن است به زیر کلیدهای دیگر رجوع کنند و یا به یک مقدار ( Value) اشاره کنند.مقادیر شامل اطلاعات واقعی ذخیره شده در رجیستری هستند .گفتنی است ساختار اولیهٔ رجیستری که به صورت یک پیش‌الگو (Prototype) تدوین شده و شامل یک سِری تنظیمات اولیه و پیش‌فرض است، همراه با خودِ ویندوز و در خلالِ عملیاتِ نصبِ سیستم‌عامل، بر روی دیسک‌سخت کپی می‌شود.

 

 پنج نوع مقدار اصلی وجود دارد که عبارتند از :

 

Expandable-String  , Multi-String  , String  , Binary  ,DWORD

 

 زمانی که پنجره مربوط به رجیستری را باز کردید ،پنجره مذکور شامل دو پانل است .پانل چپ و راست . در پانل سمت چپ یک ریشه به نام   My Computerوجود دارد که با کلیک بر روی آن پنج Hive (ریشه های اصلی)به نامهای زیر را مشاهده میکنید :

 

 HKEY_CLASSES_ROOT

 

    شامل چند دسته از تنظیمات می شود .تنظیماتی مربوط به ارتباطات فایلهای است که انواع مختلف فایلها را با برنامه هایی مرتبط می‌کند که می‌توانند آنها را باز ،چاپ و ویرایش نماید.تنظیمات بعدی مربوط به مشخصات ثبت کلاسها برای شیء‌های COM (Component Object Model) است .این کلید ریشه از نظر اعمال تغییرات متناسب با نیاهای شخصی ،یکی از جالبترین کلیدهای ریشه در رجیستری است.این کلید ریشه همچنین بزرگترین کلید موجود در رجیستری است و دلیل فضای بسیار زیادی که رجیستری اشغال می‌کند همین کلید است .    

 

 

 HKEY_CURRENT_USER

 

 شامل تنظیماتی(خاص _ کاربر) از قبیل تنظیمات دسک‌تاپ،اتصالات شبکه ،چاپگرها است که مختص کاربر فعلی است.(کاربری که در حال استفاده از ویندوز است)

 

 

 HKEY_LOCALL_MACHINS

 

 تنظیماتی(خاص _کامپیوتر) شامل داده های پیکربندی مختص به کامپیوتراست و حاوی تنظیمات سخت افزار و نرم افزاری است .  که به صورت سراسری اعمال میشود  و به کاربر وابسته نیست .

 

 

 HKEY_USER

 

شامل دادهای پیکربندی برای تمام کاربران می‌باشد.اطلاعات داخل این کلید برای تمام کاربرانی است که به این کامپیوتر وارد میشوند.( تنظیمات کاربران از جمله کاربر فعلی است)

 

                                      

 

 HKEY_CURRENT_CONFIG

 

 شامل تنظیمات سخت افزار موجود میباشد .( اطلاعات دینامیک " قابل تغییر".این قسمت، از حافظه اقتباس شده و به سخت‌افزارهای کامپیوتر و وضعیت فعلی آنها مربوط می‌شود)

 

 این پنج شاخه به نوبه خود دارای زیرشاخه هایی است که مقادیر آن در پنجره سمت راست رجیستری نشان داده می‌شود.

 

 

 

انواع داده‌های رجیستری:

هر مقدار رجیستری به صورت یکی از پنج نوع داده اصلی (که قبلا اشاره شد) ذخیره می‌شود. این پنج نوع عبارتند از :

 

 (String Value) REG_SZ

 

 این نوع، یک رشته استاندارد است که برای نمایش مقادیر متنی قابل خواندن به کار می‌رود ."SZ" مخفف "String Zero" می‌باشد.

 

(Binary Value) REG_BINARY

 

 این نوع، مقادیر را بصورت داده‌های باینری خام ذخیره می‌کند .اکثر اطلاعات مربوط به اجزای سخت افزاری بصورت داده‌های باینری هستند و میتوانند در یک ویرایشگر بصورت هگزادسیمال نمایش داده شوند.

 

(DWORD Value) REG_ DWORD

 

 این نوع،داده‌ها را بایک عدد چهار بایتی یعنی محدوده 0 تا 4249672295 نمایش می‌دهد و معمولا برای مقادیر بولی بکار می‌روند.مثلا 0 برای غیر فعال و 1 برای فعال و... .بسیاری از پارامترها برای راه‌اندازهای ابزارهاو سرویس‌ها ،از این نوع‌اندو می‌توانند در Regedit32 به صورت باینری ،هگزادسیمال و دسیمال ودر Regedit بصورت هگزادسیمال و دسیمال نشان داده شوند. DWORDمخفف جمله "Double Word " می‌باشد.

 

(Expandable String Value) REG_EXPAND_SZ

 

 

 این نوع، یک رشته داده‌ای قایل رشد است که یک رشته ، شامل یک متغییر می‌باشدکه با فراخوانی توسط برنامه‌های کاربردی ،جایگزین می‌شود.برای مثال مقدار "%SystemRoot%" با مکان واقعی پوشه‌ای که شامل سیستم فایلی NT می‌باشد جایگزین می‌شود.(این نوع تنها در ویرایشگر رجیستری مربوط به ویندوز XP و یا یک نسخه پیشرفته ویرایشگر رجیستری نظیر REGEDT32 قابل دسترس است ).

 

(Multi String Value) REG_MULTY_SZ

 

این نوع ، یک رشته چند گانه است که جهت نمایش مقادیری شامل لیست‌ها یا مقادیر چندگانه‌ای بوده و هر کدام توسط یک کارکتر NULL از هم جدا شده‌اند،به کار می‌رود.(این مقدار در ویندوز XP و یا هنگام استفاده از یک ویرایشگر رجیستری پیشرفته مثل REGEDT32، قابل دستیابی است).

 

 

انواع دیگر داده‌های رجیستری که در ویرایشگرهای استاندارد رجیستری قابل دستیابی نیستند ،عبارتند از :

·   REG_WORD_LITTLE_ENDIAN      : یک عدد 32 بیتی با قالب Little_Endian

 

·         REG_WORD_BIG_ENDIAN    : یک عدد 32 بیتی با قالب Big_Endian

 

·         REG_NONE   : یک نوع مقدار تعریف نشده.

 

·         REG_QWORD    :یک عدد 64 بیتی .

 

·         REG_QWORD_LITTLE_ENDIAN   : یک عدد 64 بیتی با قالب Little_Endian

 

·         REG_RESOURCE_LIST   : یک لیست منابع از راه‌اندازهای سخت‌افزاری .

 

·         REG_LINK   : یک ارتباط سمبلیک Unicode که به طور داخلی استفاده می‌شود.برنامه‌های کاربردی از این نوع استفاده نمی‌کنند. 

 

نحوی‌استفاده از رجیستری:

 

یکی از خصوصیات مهم ویرایشگر رجیستری ،توانایی آن در انتقال تنظیمات یکی از خصوصیات که با پسوند .REG شناخته می‌شود، می‌توان ذخیره شده و یا توسط افراد دیگر جهت تغییر دادن سریع تنظیمات محلی ( Local) رجیستری ، به اشتراک گذارده شود.شما می‌توانید به سادگی یک کلید خاص و یا کل رجیستری ویندوزتان را به یک فایل ارسال (Export) کرده و سپس آرایش آن فایل را در  Notpad ویندوز مشاهده کنید .برای اینکار ابتدا کلیدی را انتخاب کرده سپس از منوی File ،بر روی گزینه Export کلیک کنید ( در ویندوز 98و 95 از منوی Registry گزینه Export Registry File را انتخاب کنید ). در پنجره Export Registry File ، با یک نام ، فایلتان را ذخیره کنید .اگر شما فایل ذخیره شده را در Notpad باز کنید بعنوان مثال متن زیر را مشاهده خواهید کرد :

                                                                          

 

 

HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM Setup

 

 

 

“ SetupType “=dword :00000000

 

 

 

“ Cmdline ” =”setup –newsetup”

 

 

 

“ SystemPrefix “= hex:c5,0b,00,00,00,40,36,02

 

 

 

ساختار فایل بسیار ساده است .عبارت  HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM Setup کلیدی را نشان می‌دهدکه مقادیر از انجا هستند و در عبارت “ SetupType “=dword :00000000 ، نوع و مقادیر موجود درکلید فوق ، بعد از علامت = نشان داده شده‌اند.

 

 

 

برای Import  کردن اطلاعات رجیستری از یک فایل .REG به داخل رجیستری نیز می‌توانید گزینه Import را از منوی File انتخاب کرده ( در ویندوز 98و 95 از منوی Registry گزینه Import Registry File را انتخاب کنید ).و در پنجره نمایش داده شده ، نام و مسیر .REG خود را وارد نمایید . با زدن کلید  Open رجیستری شروع به Import   کردن محتویات فایل به داخل بانک اطلاعاتی خود ، خواهد کرد.

 

 

چه زماني بايد رجيستري را ويرايش نمود:

بهترين جواب اين سئوال آن است كه: «فقط در يك شرايط اضطراري». مسلماً نبايد عادت كنيد تا در هر زماني كه مشكلي بروز نمود، رجيستري را ويرايش نماييد. توليد كنندگان ويندوز آن را طوري آماده نكردند تا براي هر مسئله جزئي، كاربران به ويرايش رجيستري بپردازند. ميكروسافت، تلاش هاي برجسته اي انجام داده است تا ابزارهاي مديريتي گرافيكي با انعطاف پذيري و قدرت زياد توليد نمايند تا به كاربران در حل هر نوع مشكلات مربوط به پيكربندي و عيب يابي سيستم كمك كنند. به همه كاربران پيشنهاد مي شود كه مشكلات خود را با اين ابزار حل نمايند و تنها زماني كه همه راهكارها به شكست انجاميده باشد، به ويرايش رجيستري بپردازند.

به هر حال، احتمال اين كه همه روش هاي پيكربندي سيستم با استفاده از گزينه هاي Control Panel يا تنظيم مجدد دستگاه ها با استفاده از مدير دستگاه زماني به شكست منتهي شود، وجود دارد. اگر چنين موردي پيش آمده باشد، نياز به دانستن چگون كار با رجيستري و استفاده از ويرايشگر رجيستري وجود خواهد داشت.

بعضي كارها در رابطه با سفارشي كردن برنامه هاي كاربردي تنها با ويرايش رجيستري امكان پذير است. مثلاً اگر بخواهيد تا با كليك مضاعف بر روي My Computer پنجره Windows Explorer باز شود و يا بخواهيد كشف نشتي حافظه داخل ويندوز XP را فعال كنيد، نياز به ويرايش رجيستري داريد، زيرا اين كارها با روش هاي ديگري قابل انجام نيستند.

اگر نياز به ويرايش رجيستري داريد، اين كار را با دقت و مطابق دستورالعمل ها انجام دهيد. در اينترنت، راهكارهاي زيادي را در رابطه با ويرايش رجيستري مي يابيد. معمولاً اين راهكارها به تنظيم بعضي از عناصر رجيستري مربوط مي شود. اگر تصميم به تغييراتي در رجيستري داريد، قبل از هر كاري پشتيبان گرفتن از رجيستري را فراموش نكنيد.

 

روش هاي ديگري براي ويرايش رجيستري:

به ياد داشته باشيد، حتي در مواقعي كه نياز مبرم به ويرايش رجيستري احساس كرده باشيد، كاربر غير حرفه اي ممكن است، با انجام اين كار مشكلات بزرگتري را به بار آورد. مثلاً اگر در ويرايش رجيستري خطايي پيش بيايد ممكن است، اين عمل باعث مشكلاتي در بار نمودن راه انداز دستگاه ها و يا اختلال در ورود به سيستم گردد. اگر به تغييري كه قصد انجام آن را در رجيستري سيستم داريد، كاملاً مطمئن نيستيد، يا زمان زيادي را نمي توانيد به عيب يابي آن تخصيص دهيد، هيچ گاه به رجيستري سيستم دست نزنيد. تنها يك اشتباه ممكن است باعث شود تا نياز به نصب مجدد سيستم عامل پيدا كنيد.

هشدارابزارهاي مديريتي هميشه روش بهتري را براي پيكربندي سيستم به جاي ويرايش مستقيم رجيستري فراهم مي آورند. استفاده از اين برنامه هاي مديريتي هميشه مطمئن تر است، زيرا اين برنامه ها اجازه ذخيره داده هاي نادرست را در رجيستري سيستم نمي دهند. اگر با استفاده از ويرايشگرهاي رجيستري، يك مقدار خطايي را در رجيستري جاي دهيد، پيام هشدار دهنده‌اي نخواهيد گرفت، به دليل اين كه ويرايشگرهاي رجيستري اين خطاها را تشخيص نمي دهند و هيچ عملي براي درست كردن آن انجام نمي دهند.
بعد از اين كه با رجيستري آشنا شديد، ممكن است وسوسه شويد تا به منظور نصب يا پيكربندي دستگاه هاي سخت افزاري به ويرايش رجيستري بپردازيد. ويرايشگر رجيستري ابزار مخصوصي براي رؤيت و اصلاح رجيستري است. به هر حال قبل از ويرايش رجيستري به صورت مستقيم از برنامه هاي مديريتي كه همان كار را انجام مي دهند استفاده نماييد. فهم بيشتري عناصر رجيستري كه در رابطه با سخت افزار عمل مي كنند، مشكل است مگر اين كه دانش كار كردن با قالب هاي هگز را داشته باشيد. اين تنظيمات، تنها دستگاه هاي سخت افزاري كه از آن ها استفاده مي كنند را تحت تأثير قرار مي دهند.


رجیستری در عمل:


در حالت کلی، داده‌های مندرج در رجیستری، در سه وضعیت یا مرحله خوانده می‌شوند:

بوت‌شدن سیستم


سیستم، فهرست درایورهای لازم جهت بارگذاریِ سخت‌افزارها و نحوهٔ پیکربندی بخش‌های زیرسیستمی (مثل مدیر حافظه و مدیر پردازش) را از رجیستری می‌خواند.

ورود به ویندوز


برنامهٔ Explorer و سایر اجزای ویندوز، تنظیمات مربوط به هر کاربر را از رجیستری می‌خوانند، از قبیل: راهنمای درایوهای شبکه و حروفِ مُعرفِ آنها، تصویر کاغذدیواریِ میزکار، محافظِ صفحه‌نمایش، وضعیت منوها و مکان آیکونها.



آغاز به کار برنامه‌های کاربردی


هر برنامه، تنظیمات کلیِ سیستم (مثل فهرست اجزای نصب شدهٔ اختیاری و داده‌های پروانهٔ بهره‌برداری از برنامه) و تنظیمات مخصوصِ کاربر فعلی (مثل مکان منوها، نوار ابزار، و فهرست مستنداتی که اخیرا مورد دسترسی قرار گرفته‌اند) را از رجیستری می‌خواند.
البته رجیستری ممکن است در وضعیتهای دیگری هم خوانده شود، مثل زمانی که تغییراتی در یکی از مقادیر یا کلیدهای رجیستری لازم باشد (در ادامه این مقاله، دربارهٔ اصطلاحات کلید و مقدار توضیح داده خواهد شد). برخی از برنامه‌ها هم، مرتبا محتوای رجیستری را بررسی می‌کنند تا در صورت بروز تغییر در آن، سریعا پیکربندیهای خود را روزآمد و بهنگام کنند. اما به طور کلی، در یک سیستم که در حالت عاطل (Idle) قرار دارد، فعالیتی در رجیستری به چشم نمی‌خورد

 

 مقدار دهی به مقـادیر:

 

هر کدام از انواع مقادیر تعریف شده در رجیستری جهت کارآیی ،نیاز به مقداردهی دارند تا بر اساس مقدار انتساب شده عمل محوله را انجام دهند.برای مقداردهی به هر کدام از مقادیر (String , Binary ,DWORD) از دو روش می‌توانید استفاده کنید:

 

1-روی مقدار ایجاد شده دابل کلیک کنید.

 

2-روی مقدار کلیک راست کرده و گزینه Modify را انتخاب کنید.

 

پس از انجام یکی از روشهای ذکر شده پنجره مقداردهی مربوط به مقدار انتخابی نمایش داده خواهد شد.این پنجره در هر سه نوع مقدار تعریف شده برای رجیستری متفاوت می‌باشد.برای مقداردهی تنها کافی است در پنجره نمایش داده شده و در محل مربوطه مقدار عددی مورد نظر را وارد کرده و مقدار وارد شده ، انتساب خواهد شد.. OK را بزنید

 

چگونه ریجستری های غیر فعال رو فعال كنیم:

 

در ریجستری یك مقداری به نام disableregistrytools كه اگر مقدار اون به یك تغییر كند ریجستری غیر فعال میشود و اگه بخوایم اون رو اجرا :كنیم پیغام

 

Registryediting has been disabled by your administrator

صادر میشود كه برای فعال كردن اون باید به سایت:

 

http://windowsxp.mvps.org/tweakuirest.htm

 

بروید و دستور گفته شده را اجرا تا مشکل حل شود.  run از منوی شروع

 

 

) :Import , Export انتقال دادن تنظیمات رجیستری(

 

یکی از خصوصیات مهم ویرایشگر رجیستری ،توانایی آن در انتقال تنظیمات رجیستری به فایل متنی و بالعکس می‌باشد.این فایل متنی که با پسوند .REG شناخته می‌شود، می‌توان ذخیره شده و یا توسط افراد دیگر جهت تغییر دادن سریع تنظیمات محلی ( Local) رجیستری ، به اشتراک گذارده شود.شما می‌توانید به سادگی یک کلید خاص و یا کل رجیستری ویندوزتان را به یک فایل ارسال (Export) کرده و سپس آرایش آن فایل را در  Notpad ویندوز مشاهده کنید .برای اینکار ابتدا کلیدی را انتخاب کرده سپس از منوی File ،بر روی گزینه Export کلیک کنید ( در ویندوز 98و 95 از منوی Registry گزینه Export Registry File را انتخاب کنید ). در پنجره Export Registry File ، با یک نام ، فایلتان را ذخیره کنید .اگر شما فایل ذخیره شده را در Notpad باز کنید بعنوان مثال متن زیر را مشاهده خواهید کرد :

 

HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM Setup

 

“ SetupType “=dword :00000000

 

“ Cmdline ” =”setup –newsetup”

 

“ SystemPrefix “= hex:c5,0b,00,00,00,40,36,02

 

ساختار فایل بسیار ساده است .عبارت  HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM Setup کلیدی را نشان می‌دهدکه مقادیر از انجا هستند و در عبارت “ SetupType “=dword :00000000 ، نوع و مقادیر موجود درکلید فوق ، بعد از علامت = نشان داده شده‌اند.

 

برای Import  کردن اطلاعات رجیستری از یک فایل .REG به داخل رجیستری نیز می‌توانید گزینه Import را از منوی File انتخاب کرده ( در ویندوز 98و 95 از منوی Registry گزینه Import Registry File را انتخاب کنید ).و در پنجره نمایش داده شده ، نام و مسیر .REG خود را وارد نمایید . با زدن کلید  Open رجیستری شروع به

Import   کردن محتویات فایل به داخل بانک اطلاعاتی خود ، خواهد
کرد

 

گرفتن نسخه پشتیبان از رجیستری:

بهترین راه برای تهیه Back up ( یا همان نسخه پشتیبان ) از رجیستری استفاده از ابزاری است که ویندوز XP در اختیار شما قرار داده است.

برای ساخت Back up مراحل زیر را دنبال کنید.

* روی Start کلیک کنید.
* مسیر زیر را طی کنید.

All Programs> Accessories> System Tools

روی Back up کلیک کنید.

Next را بزنید.

گزینه Back up Files and Settings را انتخاب کنید و Next را بزنید.

گزینه Let me choose what to Back up را انتخاب کنید.

در قاب سمت چپ My Computer را های لایت کنید. اما برای آن علامت تیک نگذارید.

اکنون در قاب سمت راست برای System State یک علامت تیک بگذارید.

اکنون باید شکل بالا برای شما ظاهر شده باشد.

توجه: ممکن است در ویندوز شما شکل بالا ظاهر نشده باشد و ابزار Back up شما در حالت پیشرفته ظاهر شود. در این مورد می توان از System State data یک Back up تهیه کرد که شامل تمام اطلاعات و اجزایی که مربوط به کامپیوتر شما می شود است. متاسفانه در این حالت نمی توانید اجزایی خاص و یا قسمتهایی از System State را انتخاب کنید. اگر به ویزارد Back up برگردید و System State را دابل کلیک از کلیه اطلاعات Back up گرفته می شود و در قاب سمت راست نمایش داده می شود اجازه دهید ادامه کار را دنبال کنیم

بعد مشاهده شکل بالا مراحل زیر را دنبال کنید.

Next را بزنید.

روی Browse کلیک کنید و محلی را که باید Back up خود را در آن ذخیره کنید انتخاب کنید.

اکنون برای آن نام Registry Back up را در قسمت Type a name for this Back up تایپ کنید.

روی Next سپس روی Finish کلیک کنید.

اکنون باید پنجره Back up را ببینید.

زمانیکه عمل Back up گرفتن کامل شد روی Close کلیک کنید.

بازیابی کل رجیستری زمانیکه ویندوز به هم ریخته است

در مراحل بالا زمانیکه در حال گرفتن Back up از رجیستری بودید در حقیقت در حال ذخیره یک فایل با پسوند bkf بودید. برای باز یابی Back up ای که ذخیره کرده اید باید روی آن دابل کلیک کنید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

در صفحه ای که مقابل شما گشوده می شود روی Next کلیک کنید.

گزینه Restore Files and Settings را انتخاب کنید.

در قاب سمت چپی File را های لایت کنید.

اکنون در قاب سمت راستی باید Back up خود را ببینید. روی آن دابل کلیک کنید. اگر Back up خود را نمی بینید روی Browse کلیک کنید.

اکنون System State باید در قاب سمت راستی دیده شود برای آن یک علامت تیک بگذارید.

آموزش رجیستری ویندوز

روی Next و سپس Finish کلیک کنید.

پیغامی که به شما هشدار می دهد را با کلیک کردن بر روی Ok تایید کنید.

بعد از اینکه بازیابی به پایان رسید روی Close کلیک کنید.

روی Yes کلیک کنید تا کامپیوتر شما ری استارت شود و تغییرات به سیستم شما اعمال شود.

بازیابی رجیستری اگر ویندوز بالا نمی آید

اما زمانیکه ویندوز بالا نمی آید باید از آخرین تنظیمات رجیستری که یه خوبی کار می کرده استفاده کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.

از ابتدای بالا آمدن ویندوز کلید F8 را نگه دارید.

در Windows Advanced Option menu گزینه Last known Good Configuration را انتخاب کنید و کلید اینتر را بزنید.

اکنون کامپیوتر شما با آخرین تنظیماتی که درست کار می کرده بالا می آید یا اگر می توانید وارد DOS شوید می توانید دستور زیر را تایپ کنید.

%systemroot%system32 estore strui.exe

کلیدهای ریشه:


در رجیستری، به صورت از پیش تعریف شده، پنج کلید ریشه وجود دارد. نام کلیدهای ریشه با کلمهٔ HKEY شروع می‌شود که خلاصهٔ عبارت «Handle to a KEY» است. هر ریشه‌، یک مجموعهٔ تودرتو (Nested) از کلیدها را در خود جای می‌دهد. ضمنا تعداد ریشه‌ها، ثابت است؛ بدین معنا که نه می‌توان ریشهٔ جدیدی ایجاد کرد و نه ریشهٔ موجودی را حذف کرد.

نحوه ی ساختن یك كلید در زیر كلید های دیگر:

 

برای ساختن یك زیر كلید می توان برروی پوشه ی مورد نظر كلیك راست كرد، وارد منوی New شد و بعد منوی Key را انتخاب كرد، سپس نام مورد نظر را به جای New Value # ۱ تایپ كرده و با زدن دكمه ی Enter آن را تایید كنید. × مشاهده ی تغییرات ایجاد شده در رجیستری × اگر بخواهید در ویندوز ۹۸یا Me تاثیر تغییرات در رجیستری را سریعا مشاهده كنید ، سه كلید Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهید و مدخل Explorer را انتخاب كنید و بعد دكمه ی End Task را بزنید با زدن این دكمه پنجره ی Shutdown ظاهر می شود، در پنجره ی Shutdown دكمه ی Cancel را بزنید، بعد از مدتی پنجره ای با عنوان A Program not responding ظاهر خواهد شد كه شامل دو دكمه ی Cancel, End task می باشد. با زدن دكمه ی End task ، Explorer دوباره راه اندازی می شود و میتوانید تغییرات را مشاهده نمایید. در بعضی از دستورات راه اندازی دوباره ی Explorer موثر نمی باشد و تنها راه آن Logg off یا Restart می باشد.
در ویندوز های XP, ۲۰۰۰ برای اینكه بتوان تغییرات ایجاد شده را سریعا مشاهده كرد سه كلید Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهید و بعد دكمه ی Task Manager را انتخاب كنید، از پنجره ی ظاهر شده Proccess Tab را فشار داده و بعد مدخل Explorer را انتخاب كرده و دكمه ی End Proccess را می زنیم ( در این مرحله Explorer بسته خواهد شد ) و بعد وارد Application Tab شده و دكمه ی New Task را می زنیم و بعد نام Explorer را تایپ كنید و با زدن دكمه ی OK، Explorer دوباره راو اندازی می شود و میتوانید تغییرات را مشاهده نمایید . توجه داشته باشد در بعضی از دستورات راه اندازی دوباره ی Explorer موثر نمی باشد و تنها راه آن Logg off یا Restart می باشد .

 

فهرست کلیدهای ریشه در رجیستری و محتوای آنها:



HKEY_CURRENT_USER: اطلاعات کاربری که اکنون وارد سیستم شده است (کاربر فعلی)

HKEY_USERS: اطلاعات مربوط به همهٔ کاربرانِ تعریف شده در سیستم

HKEY_LOCAL_MACHINE: اطلاعات کلی مربوط به سیستم (مشترک بین کاربران)

HKEY_CLASSES_ROOT: اطلاعات انتساب فایلها بر اساس پسوندشان به برنامه‌ها و...

HKEY_CURRENT_CONFIG: اطلاعاتی دربارهٔ پروفایل سخت‌افزاری جاری

 

معمولا محتوای رجیستری در موارد زیر تغییر می‌کند:

 

نصب نرم‌ افزار:

برنامه‌هایی که بنام Setup مشهور بوده و وظیفهٔ آنها نصب نرم‌افزارهای جدید بر روی رایانه است، تنظیمات پیش‌فرضِ هر برنامه را در خلال عملیات نصبِ آن، در رجیستری ثبت می‌کنند.

 

نصب درایور:

 

در حین نصب درایورِ یک دستگاه، بخشِ موسوم به Plug & Play، تنظیمات مربوط به دستگاه را در رجیستری ثبت می‌کند. این تنظیمات، نحوهٔ آغاز به کار و مشخص خواهند کرد  I/O. مدیر عملکرد دستگاه را برای

 

با تغییرات کاربر:

 

 

هنگامی که کاربر، تنظیمات مربوط به یک برنامه یا کلِ سیستم را از طریق «کنترل پانل» تغییر می‌دهد، تنظیمات جدید در رجیستری به ثبت می‌رسند.

 

 

یکی دیگر از راههای تغییر در رجیستری، ویرایش دستی آن از طریق برنامهٔ Registry Editor است. این برنامه، یکی از ابزارهای سیستمی تعبیه‌شده در خودِ ویندوز است که امکان ویرایش مستقیمِ رجیستری را برای مدیر سیستم (System Administrator) فراهم می‌کند. البته باید توجه داشت که عملکرد این ویرایشگر با ویرایشگرهای متن متفاوت است و مثلا امکان انجام عمل واگرد (Undo) در آن وجود ندارد. به همین دلیل، در به کارگیری و استفاده از آن باید محتاط بود، چرا که هرگونه دستکاریِ ناشیانه در رجیستری، می‌تواند به مختل شدن عملکرد کل سیستم بیانجامد. از این رو، همیشه توصیه می‌شود که پیش از شروع عملِ ویرایش، یک کپی پشتیبان از رجیستری تهیه شود.

کنترل مديريت امنيت رجيستري:

براي مديريت امنيت رجيستري، ويرايشگر رجيستري ويندوز XP فرمان Permissions را دارد. به كمك اين فرمان، مي توان به ويرايش مجوزهاي كليد رجيستري پرداخت و قواعد بازرسي را براي دسترسي به كليد رجيستري تنظيم نمود.

توجه:

 بايد توجه نمود كه در ويندوز 2000/NT ، اين قابليت ها تنها در Regedt32.exe موجود بود. اگر به خاطر آوريد Regedt32.exe ، منوي Securtiy مخصوصي داشت كه امكان تعيين مجوزهاي كليد رجيستري و قواعد بازرسي را به كاربر مي داد. در ويندوز XP اين عملكرد Regedit.exe تفويض شده است. توجه داشته باشيد كه مجوزهاي كليد رجيستري را مي‌توان به نحوي تنظيم نمود كه مستقل از نوع سيستم فايل روي پارتيشن ديسك حاوي فايل هاي ويندوز XP باشد.

 

 

 

 

چندین ترفند امنیتی ویژه کامپیوتر:

 

اگر تاکنون از ویرایش رجیستری هراس داشته اید آن راکنار بگذارید. با کمی دقت و اطمینان از مقاله ای که می خوانید، خواهید فهمید که ترس شما بی مورد است، کافیست مقدار یکی از پارامترها اشتباهی از یک به صفرتغییرکند در آن صورت مجبورید با ویندوزخود خداحافظی کنید.

چون ممکن است در بارگذاری مجدد ویندوز همان اشتباه باعث شود ویندوز شما به خوبی بارگذاری نشود و ویندوز بی ویندوز، پس ابتدا به نسخه پیچیده شده در این رابطه توجه کنید:

روش های جلوگیری از خداحافظی ناگهانی با ویندوز

۱- ابتدا صبر کنید تا به سن قانونی یعنی همان ۱۸ سالگی برسید تا بتوانید خودتان برای ویندوزتان تصمیم بگیرید!
۲-از رجیستری ویندوز یک نسخه پشتیبان تهیه کنید (اگر کسی این کار را بلد نیست بهتراست این صفحه را ورق بزند و به ادامه مطلب توجه نکند) تا در مواقع ضروری از آن استفاده شود.
۳- دستوراتی که گفته خواهد شد را مو به مو اجرا کنید تا دچار سانحه نشوید.

۱) غیرفعال کردن AutoPlay

به محض اینکه سی دی AutoPlay را در درایو قرار دهید. ویروس می تواند همراه با AutoPlay وارد سیستم شما شود. این همان چیزی است که یک ویروس نیاز دارد. اکنون که به سن ۱۸ سالگی رسیده اید و با ویندوزآشنایی دارید دیگر نیازی به گزینه AutoPlay نیست. پس همین الان آن را غیرفعال کنید، مراحل کار به شرح زیر است:

۴- وارد رجیستری ویندوز شوید و مسیر زیر را باز کنید: HKLM/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Policies/Explorer .
5- پارامتر DWORD را با نام NoDriveTypeAutoRun بسازید.
۶- پارامتر ساخته شده را با مقدار ۰۰۰۰۰۰FF اصلاح کنید.

۲) تعداد دانلودهای هم زمان را افزایش دهید

به عنوان یک نویسنده فنی دائماً مجبور به دانلود چند فایل به صورت هم زمان هستم و ویندوز با محدودیت دانلود حال مرا می گیرد، اگرشما هم از این موضوع رنج می برید از طریق رجیستری، ویندوز را نیشگون گرفته و به او شبیخون بزنید و تعداد دانلودهای هم زمان ویندوز را به ۱۰ تا افزایش دهید، مراحل کار به این شرح است:

۱- این مسیر را در رجیستری دنبال کنید HKCU/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Internet SerServer. بسازید و مقدار آن را به a……تغییر دهید.
۲- پارامتر DWORD را با نام MaxConnectionsPer1-0Server بسازید و مقدار آن را به ۰۰۰۰۰۰۰a تغییر دهید.
۳-پارامتر DWORD دیگری را با نام MaxConnectionsPer1_0Server بسازید و مقدار آن را نیز به ۰۰۰۰۰۰۰a تغییر دهید.

۳) نام ثبت شده کاربر ویندوز را تغییر دهید

زمانی که ویندوز در حال نصب شدن است از کاربر مشخصات همچون نام و نام شرکت را سئوال می کند. ممکن است حالا که به سن ۱۸ سالگی رسیده اید بخواهید مشخصات وارد شده در زمان نصب را تغییر دهید. اکنون مراحل زیر را با من دنبال کنید:

۱- در رجیستری وارد این مسیر HKLM/Software/Microsoft/Windows NT/CurrentVersion شوید.
۲- پارامترهای RegisteredOwner و RegisteredOrganization را به عبارت دلخواه تغییر دهید.

۴) جلوگیری از حذف Recycle Bin

همان طور که می دانید اگر بر Recycle Bin ویندوز راست کلیک کنید، گزینه Delete نمایان می شود که با استفاده از آن می توانید این ابزار را حذف کنید. اگر مایلید Recycle Bin خود را از حذف شدن ناخواسته محافظت کنید، کافیست:

۱- در رجیستری وارد این مسیر HKCR/-5081-101B-9F08-CLSID/}645FF040{00AA002F954E شوید.
۲- یک Keyجدید با نام Shell بسازید.
۳- سپس یک key جدید دیگر با نام Delete بسازید. این key باید زیر مجموعه Key قبلی باشد و در نهایت چنین مسیری را داشته باشید: HKCR/-5081-101B-9F08-CLSID/{645FF04000AA002F954E}/Shell/Delete
4-پارامتر Default را تغییر دهید و مقدار آن را به Recycle Bin اصلاح کنید.

۵-جلوگیری از ورود به ویندوز از طریق cache

با ورود ویندوز ویستا و مهاجرت از XP به ویستا بسیاری از شرکت ها نمی توانند در مدت ۳۰ روز با ویستا دست و پنجه نرم کنند تا آن را به عنوان سیستم عامل اول شرکت خود برگزینند. مایکروسافت با یک تغییر کوچک در رجیستری این امکان را به این قبیل شرکت ها داده است تا بتوانند آن را تا ۳ بار هر بار ۳۰ روز افزایش دهند.

اگر سرور Domain Controller شما در دسترس نباشد ویندوز به کاربران عضو Domain Controller اجازه ورود به ویندوزشان را می دهد. بدون اینکه سرور، کنترلی بر روی آنها داشته باشد. این ورود از طریق ورودهای قبلی کاربر که در ویندوز ذخیره شده (cache) اتفاق می افتد. برای جلوگیری از آن و اطمینان از کنترل ورود کاربر به ویندوز از طریق Domain Controller دنبالم بیایید. با این ترفند می توانید عمل معکوس را هم انجام دهید یعنی تعداد دفعات ورود از طریق cache را نیز بیشترکنید:

۱- در رجیستری به این مسیر وارد شوید: HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/
Windows NT/CurrentVersion/winlogon.
2- یک پارامتر String Value با نام CachedLogonsCount ایجاد کنید.
۳- برای فعال یا غیرفعال کردن، پارامتر ساخته شده را اصلاح کنید؛ برای غیر فعال کردن گزینه Cache، مقدار آن را ۰ و یا برای زیاد کردن آن می توانید بجای ۰ عدد ۵۰ را وارد کنید.

۶) اعمال رمزگذاری و عدم رمزگذاری از طریق میانبر

به طور معمول برای رمزگذاری و حذف رمزگذاری در ویندوزXP یا ویستا از این روش استفاده می کنیم: بر روی فایل یا پوشه کلیک راست می کنید و گزینه Properties را انتخاب می کنید و در برگه General دکمه Advanced را می زنید و گزینه Encrypt را فعال یا غیرفعال می کنید، برای از بین بردن این مسیر طولانی و انجام آن از طریق میانبر به ادامه مطب دقت کنید:

۱-در رجیستری به این مسیر وارد شوید: HKCU/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Explorer/Advanced .
2-پارامتر DWORD با نام EncryptionContextMenu ایجاد کنید و مقدار آن را به ۱ تغییر دهید. از این پس دسترسی به گزینهEncrypt برای شما آسان ترخواهد شد. بر روی هر فایل یا پوشه که کلیک راست بزنید، گزینه Encrypt را خواهید دید.

۷) تاخیر فعال سازی ویندوز

معمولاً توجه به سیستم عامل جدید و اعمال تست های گوناگون برای شرکت های بزرگ، به زمان زیادی نیاز دارد. با ورود ویندوز ویستا و مهاجرت از XP به ویستا بسیاری از شرکت ها نمی توانند در مدت ۳۰ روز با ویستا دست و پنجه نرم کنند تا آن را به عنوان سیستم عامل اول شرکت خود برگزینند. مایکروسافت با یک تغییر کوچک دررجیستری این امکان را به این قبیل شرکت ها داده است تا بتوانند آن را تا ۳ بار هر بار ۳۰ روز افزایش دهند، برای انجام این عمل بقیه مطلب را بخوانید:

۱-در رجیستری به این مسیر وارد شوید: HKLM/SOFTWARE/Microsoft/Windows NT/CurrentVersion/SL.
2-پارامتر SkipRearm را به عدد ۱ تغییر دهید.
۳-سپس پنجره Command را باز کنید و دستور slmgr-rearm را اجرا کنید.

مسیر فایل های Offline را تغییر دهید

زمانی که امکان Offline ویندوز ویستا استفاده می کنید ویندوز، فایل ها را بر روی دیسک شما cache می کند. بسیاری از سیستم ها دارای ۲ هارددیسک هستند و انتقال فایل های cache شده به درایو دیگر هم فضای دیسک جاری را خالی نگه می دارد، هم به بازدهی سیستم شما کمک شایانی خواهد نمود. برای اعمال چنین تغییری مراحل کار را به دقت دنبال کنید:

۱- Control Panel راباز کنید و به قسمت Network And Internet وارد شوید و دنبال گزینه Offline Files بگردید در این لینک ویندوز به شما properties از Offline Files را نشان خواهد داد.
۲-گزینه offline files را غیرفعال کنید چون به صورت پیش فرض فعال است.و
۳- سپس با کلیک بر روی گزینه OK ویندوز را ریست کنید.
۴- در بارگذاری مجدد ویندوز، وارد رجیستری شود و این مسیر را دنبال کنید HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurrentControlSet/Services/CSC.
5-پارامتر string value را با نام Parameters ایجاد کنید.
۶-سپس آن را با عبارت /??/e:csc اصلاح کنید عبارت e: درایو دیگر شما می باشد که ط
باشه تاببینیم چی میشه

:: برچسب‌ها: مقاله ای درمورد: رجستری ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: